امباسینگ/دی امباسینگ
امباسینگ و دی امباسینگ،دو فرآیند تکمیلی جدا هستند که دو نتیجه متفاوت به جا می گذارند. در هر دو فرآیند، از یک پلیت فلزی و یک کلیشه چاپ استفاده می شود. پلیت بر روی ماشین چاپ سوار می شود و کاغذ بین کلیشه و پلیت قرار می گیرد. در طی عملیات امباسینگ، کاغذ جلوه برجسته پیدا می کند و در دی امباسینگ، الگوی روی کاغذ فرورفته می شود. هنگام انجام عملیات امباسینگ / دی امباسینگ باید به چند نکته توجه کرد؛ اول آنکه یادمان باشد که این کار، یک عملیات مکانیکی است که باعث تغییر شکل خود کاغذ می شود، بنابراین تغییراتی در طراحی اولیه نیز اتفاق می افتد. در ضمن، هنگام کار با متن، فاصله بین حروف باید بیشتر باشد، زیرا در هنگام انجام عملیات امباسینگ/دی امباسینگ، فاصله حروف کمتر می شود و ممکن است با هم برخورد کرده و کار را خراب کند. امباسینگ، المان های موجود در طراحی را کوچک تر کرده و شارپ بودن متن را نیز پایین می آورد.
ورنی کاری موضعی
ورنی کاری موضعی نوع دیگری از جلوه های بصری است که در انواع براق، مات و ابریشمی وجود دارند. ورنی های یووی به صورت موضعی یا از روی الگو به روی کار اعمال می شوند. این کار در چاپ سنتی سابقه طولانی تری دارد ولی نوع دیجیتال آن مزایایی مثل تنوع بیشتر، امکان کار در حجم های پایین و در ابعاد بسیار بزرگ تر را فراهم می آورد. در این روش، کلیشه مجزا روی سطح چاپ شده قرار می گیرد چاپ را مشخص و برجسته تر می کند. این لایه برجسته باعث می شود حالت سایه روشن و براق روی سطح دیده شود. این کار به چاپ جذابیت خاصی می دهد. برای مثال می تواند قسمت هایی از چاپ از برند تجاری محصولات، لوگوی شرکت، عکس، نام شرکت و مدیریت را از سایر قسمت ها برجسته تر کرد. این کار تأثیر تبلیغات را دو چندان خواهد کرد.
سیلک لمینیتینگ
سیلک لمینیتینگ، ظاهری نرم و ابریشمین به کار می دهد که علاوه بر زیبایی چشم نواز، ضد آب و ضد لکه نیز هست. این افکت ویژه چاپی معمولا تمام رنگ کار شده و رنگ های بسیار زنده و چشم نوازی تولید می کند. لمینیت ها موادی خمیری یا مایع هستند که بعد از اعمال بر روی کار، فیلم نازک و نرمی بر روی سطح کار ایجاد می کنند. لمینیت ها می توانند گلاسه، مات و حتی بافت دار باشند که به سلیقه مشتری بر روی کار اعمال می شوند.
وارنیش
وارنیش ها، پوشش های مایعی هستند که بر روی سطح کار زده می شوند و به آن ظاهری براق یا مات می بخشند. مهمترین هدف از زدن وارنیش بر روی کار، جلوگیری از خراب شدن چاپ، لکه شدن آن و نشستن گرد و غبار بر روی آن است. بعضی از وارنیش ها مقاومت کاغذ در مقال پاره شدن و پروک شدن را نیز بالا می برند. وارنیش ها انواع مختلفی دارند: وارنیش های گلاسه، سطح کار را براق می کنند و از آنجایی که به جای عبور نور، آن را بازتاب می دهند، سطح کار درخشنده تر می شود. وارنیش های مات، سطح کار را نرم و مات نگه می دارد. وارنیش های ابریشمین، ظاهری نه خیلی مات و نه خیلی براق، بلکه حد وسطی میان این دو به دست می دهد. وارنیش های یووی،پایداری و استحکام کاغذ را بیشتر می کند. در یووی موضعی، نیز، قسمت هایی از طراحی انتخاب می شود و ورنی یووی می خورد. این کار بیشتر بر روی لوگوها و آرم برندها استفاده می شود. وارنیش ها در دو نوع گرم و سرد وجود دارند: در نوع وارنی گرم، محصول چاپی را به شیوه سیلک اسکرین پوشش می دهند. از این شیوه برای پوشش روی جلد کتاب، کاتالوگ، بروشور، جعبه های بسته بندی مانند دستمال کاغذی و ... استفاده می شود. شیوه کار به این صورت است که از مناطقی از سطح چاپی که قرار است ورنی زده شود فیلم گرفته و عملیات انتقال آن به سطح چاپی مانند تمامی چاپ های دیگر انجام می شود با این تفاوت که به جای استفاده از مرکب از مواد شفاف و بی رنگی به نام ورنی استفاده می کنند. ددر این روش برای اینکه در یک مختصات خاص از بسته بندی بخواهیم ورنی بزنیم یک پلیت جداگانه تهیه کرده و مانند یک رنگ تفکیکی چاپ عمل می کنیم. در این روش همانند چهاررنگ اصلی از اصل تضاد آب و چربی در چاپ افست تبعیت می کنیم، یعنی محلول رطوبت دهی دستگاه افست مانند چهار رنگ اصلی وظیفه رطوبت دهی خود را انجام می دهد. در ورنی نوع سرد، با این روش تنها به محصول چاپی یک پوشش داده می شود و هیچ گونه درخشندگی یا جلا به آب دستگاه های چاپ را حذف کرد و به همین خاطر به روش (بدون آب) معروف است.
انتقال ورنی با روش چاپی برجسته (لترپرس): در این شیوه به علت نوع تکنولوژی به کار رفته شده در انتقال مواد انتقال دهنده به سطح چاپی می توان میزان بیشتری نسبت به روش بدون آب، ورنی به سطح بسته بندی انتقال داد.
فویل کوبی
در فویل کوبی های طلایی و نقره ای، لایه رنگی که از جنس آلومینیوم است، تحت حرارت و فشار، بر روی کاغذ استمپ می شود. فرآیند فویل کوبی، فرآیند پیچیده ای نیست و بسیار شبیه به ورنی زنی موضعی است. در طراحی هایی که قرار است فویل کوبی شوند، تصاویر باید از نوع وکتور و متون دارای خطوط بیرونی باشند.
ترموگرافی
ظاهر کار ترموگرافی تقریبا شبیه به حکاکی است ولی فرآیندهای آنها با هم متفاوت است. در فرآیند ترموگرافی، به مرکب قسمتی که قرار است جلوه ترموگراف داشته باشد، مقداری پودر رنگی اضافه می کنند. سپس قالب چاپ آغشته به مرکب را حرارت داده و به کاغذ می زنند. ترکیب مرکب و پودر رنگ توسط حرارت به کاغذ منتقل می شود و پس از خشک شدن توسط اشعه ای آر، سطح کار برجسته شدهد و اصطلاحا پف می کند.
دای کات
از جلوه های دای کات، برای اولین بار در قرن نوزدهم و در برش چرم برای تولید کفش استفاده شد. برای ایجاد جلوه هایی که امروزه با استفاده از دای کات ایجاد می شوند، از قالب برای برش و ایجاد شکل های مختلف بر روی کاغذ استفاده می شود. از قالب برش در فرآیندهای مختلف مثل استمپینگ، امباسینگ و دی امباسینگ نیز استفاده می شود. دای کات ها معمولا با فرآیند چاپ در یک خط تولید انجام می شوند. دو نوع دای کات متفاوت وجود دارد؛ دای کات روتاری و دای کات تخت. مهمترین تفاوت آنها در این است که در نوع تخت، سرعت کار کمتر از نوع روتاری است ولی تجهیزات آن ارزانتر است.
لترپرس
لترپرس قدیمی ترین فرآیند در صنعت چاپ است. در این روش، قالب برجسته مرکب زده می شود و به سطح کاغذ فشار داده می شود. با این کار، تصویر به صورت برعکس بر روی کاغذ چاپ می شود. در لترپرس معمولا از قالب های فلزی استفاده می شود، ولی قالب های چوب یو سنگی هم رواج دارند. از جلوه های لترپرس در کارت های عروسی و بیزینس کارت ها بیشترین استفاده را می کنند.
یووی موضعی برجسته
یووی موضعی برجسته نوع دیگری از پوشش است که با کلیشه مجزا بر روی سطح دیده شود. این کار به چاپ جذابیت خاصی می دهد. برای مثال می توان قسمت هایی از چاپ از برند تجاری محصولات، لوگوی شرکت، عکس، نام شرکت و مدیریت را از سایر قسمت ها برجسته تر کرد. این کار تاثیر تبلیغات را دو چندان می کند. در روش یووی موضعی، کاغذ از زیر توری سیلک اسکرینی که محتوی مواد یووی است، رد می شود و با توجه به فیلم لیتوگرافی، محل های خاصی که باید بر روی آن UV قرار می گیرد، شابلون گذاشته می شود که بعد از کشیدن یکبار و رفتن زیر خشک کن، UV بر روی محل مورد نظر کشیده می شود. دستگاه یووی موضعی ساکورایی که به صورت کاملا اتوماتیک کار می کند و برای UV شنی، UV موضعی معمولی و UV برجسته مورد استفاده قرار می گیرد.
سیلک اسکرین
در چاپ سیلک اسکرین از یک توری ابریشیمی و ورق استنسیل برای چاپ استفاده می شود. به این ترتیب که ورق استنسیل را بر روی سطح پارچه گذاشته، مرکب را بر روی آن می گذارند و با ابزاری به نام تیغه اسکویی جی آن را بر روی سطح می گسترانند. مرکب از قسمت هایی از توری که نفوذپذیر است بر روی پارچه منتقل می شود و قسمت های نفوذناپذیر توری، مرکب را منتقل نمی کند. به این ترتیب نقش مورد نظر بر روی پارچه ظاهر می شود. از این روش برای چاپ روی پارچه، چوب، کاغذ، فلز و دی وی دی استفاده می شود.
سلفون
سلفون پوشی است که موجب استقامت بسته بندی می شود و از آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت می کند. علاوه بر اینها از پوشش های موضعی سلفونی برای ایجاد جلوه های بصری زیبا استفاده می شود. این جلوه ها در انواع متفاوتی عرضه می شوند مانند: مات، براق، مخملی و طرح دار که بر روی محصول چاپی، با توجه به نیاز آن محصول انجام می شود و یکی از رایج ترین شیوه ها به منظور پوشش روی سطح چاپی است که توسط دستگاه های مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شد. شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به کمک چسب روی سطح جعبه چسبانده می شود. به دو شکل ماشینی: اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و در دو نوع: حرارتی و ساده هستند. در نوع حرارتی به سبب بهره گیری از حرارت به شکل مقبول تری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.
مرکب های امنیتی
از مرکب های امنیتی، برای چاپ پترن های پیچیده در اسناد و مدارک مهم استفاده می شود. مرکب های فلورسنت نامرئی ای آر، یکی از معروف ترین این مرکب هاست. این مرکب هنگام مشاهده در زیر نور معمولی نامرئی، ولی در زیر نورهای ای آر فعال و زیر نور یووی قابل مشاهده می شوند. از مرکب های "بلک ای آر" نیز در چاپ بارکد استفاده می شوند. "مرکب های نامرئی لیزری" نوع دیگری از مرکب های امنیتی هستند که هنگام چاپ هیچ اثر قابل مشاهده ای ندارند. ولی هنگامی که زیر نور لیزر قرار می گیرند، کد یا تصویر چاپ شده بر روی کاغذ مشاهده می شود. از مرکب های امنیتی برای جلوگیری از جعل اسناد استفاده می شود.
منبع: ماهنامه صنعت چاپ شماره 443